BLOG

În casă este dezordine. Jucăriile sunt împrăștiate peste tot. Coșul de gunoi trebuie golit. O grămadă de vase și rufe trebuie spălate, task-urile de la birou onorate și lista poate continua. Poate că îți pare cunoscut acest tablou… sau sigur totul îți pare familiar.

Și pe lângă toate acestea, mai sunt și cei 2 copii care ori se uită la TV, ori sunt pe tabletă, ori au teme de făcut sau call-uri cu teacher, ba vor să se joace, acum sunt în bucătărie și în secunda doi apar pe covorul din living. 

Ai încercat să-i disciplinezi printr-un program anume pe care să îl respecte cu grafice/tabele, buline albe și negre, ai încercat prin ”mituirea” cu dulciuri sau pur și simplu le-ai luat telefonul până când aceștia și-au îndeplinit sarcinile, dar ce să vezi, nimic nu funcționează. Și cu cât trec mai multe săptămâni petrecute acasă cu toata familia, cu atât mai mult totul te epuizează. 

 

Cum îți determini copiii să te ajute la treburile casnice în această perioadă de autoizolare?  

Hai să începem cu începutul. În primul rând, numește-ți familia „Team Awesome” (Echipa Extraordinară) În al doilea rând, în loc să le ceri copiilor tăi să spele vasele, de exemplu, sau să își strângă jucărille din living, mai bine vorbește-le despre aceste acțiuni ca și cum acestea ar ajuta echipa, astfel îi determini să se implice si să aibă sentimentul de apartenență. 

 

Pentru a face ca această ”echipă” să dea rezultate, ai nevoie de 3 lucruri:

1. O mentalitate de echipă

Dacă fetița șterge masa, mama spală vasele, iar dacă tatăl dă cu aspiratorul, băiatul duce gunoiul și astfel bucătăria va fi curată mult mai repede decât dacă aceste lucruri ar fi fost făcute doar de părinți. Deci toată lumea din casă ajută ca echipa să îndeplinească obiectivul de a avea o bucătărie curată după o masă copioasă în familie. Și un alt benefiu al acestui exercițiu de familie este puterea exemplului, care a funcționat mereu mult mai bine decât orice altă rugăminte sau cerință adresată copilului.

 

2. O atitudine pozitivă lucruri

Gândește-te la modul în care un antrenor își construiește și instruiește echipa prin acțiuni mărunte care fac diferența: prin complimente, încurajări și aplaude! Nu trebuie să exagerezi și să forțezi lucrurile, dar puțină energie pozitivă face o diferență uriașă. Profită de această ocazie pentru a modela atitudinea copiilor și sigur rezultatul te va mulțumi. 

 

3. Fără critică

Nimic nu strică mentalitatea și spiritul de echipă mai mult decât critica. În loc să evidențiezi imperfecțiunile copilului tău, concentrează-te pe modalitățile prin care el ajută echipa să își îndeplinească treaba. Dacă observi cum copilul tău se străduiește să te ajute, dar pur și simplu nu reușește, lucrați împreună până ajungeți la rezultatul dorit. 

 

În astfel de situații, cu siguranță îți pui următoarele întrebări:

Nu fac deja suficient?

Ei bine, nu trebuie să le adaugați copiilor alte atribuții față de cele pe care le aveți de obicei, ci doar trebuie să delegați părți ale acestora. De exemplu, stabiliți că urmează să împachetați rufele tocmai luate de pe uscătorul de rufe,, deci pentru „Team Awesome” urmeză un eveniment pentru care aveți nevoie de cineva care să vă ajute la sortarea șosetelor, de cineva care să se urce pe un scaun și să așeze prosoapele pe raft și de cineva care să strângă uscătorul de rufe. Astfel, ați stabilit deja care este scopul, ați trasat sarcinile, fiecare știe foarte bine ce are de făcut și totul va ieși perfect și repede. 

 

Nu este bine ca cei mici să aibă atribuții în casă? 

Ne dorim ca cei mici șă aibă cât mai multe abilități, nu doar la școală sau în viața socială. A sorta rufele sau a curăța baia sunt lucruri pe care la un moment dat va trebui să le facă și singuri, din propria inițiativă. Așa că  lucrul în echipă arată că fiecare sarcină este importantă pentru ca o casă să funcționeze și ca membrii săi să poată trăi într-un mediu plăcut. Astfel, insuflă-le copiilor că aduc o contribuție valoroasă familiei, în loc să creadă că doar au învățat să facă ceva prin casă, ceea ce este și adevărat până la urmă. 

Acest lucru pare greu și complicat în aparență, dar gândește-te la timpul pierdut cu explicații, rugăminți, certuri și muncă de lămurire cu copiii cărora trebuie să le explici că ai nevoie de ajutorul lor la atribuțiile casei și compară tot acest timp pierdut cu crearea și utilizarea mentalității de echipă. Poate să pară multă muncă la început pentru că este ceva nou și pentru tine și pentru ei, dar odată ce copiii se obișnuiesc cu ideea, poate fi o „activitate” rapidă de echipă, iar curățenia casei va dura 30 de minute dacă toată lumea este implicată. 

 

Trebuie să lucrăm întotdeauna în echipă? 

Nu, desigur, vor exista momente în care nu poți lucra în echipă. Important este să păstrezi accentul pe echipă, în loc să te implici într-o luptă cu puterea asupra contribuțiilor individuale. Uneori, este mai mult un stil de a gândi sau de a acționa, decât o activitate.

 

Ce se întâmplă dacă cineva nu participă?

Din nou, nu vom critica sau da vina pe nimeni dacă nu participă. Observă când acest copil face ceva pentru te ajuta, chiar dacă nu o face în același timp cu toți ceilalți. Indică modalitățile și activitățile la care contribuie și  asigură-te că îi transmiți copilului că este o parte valoroasă a echipei.

 

Nu este doar despre treburile din casă 

Strategia de „Team Awesome” poate fi utilizată în orice situație în care îți dorești să încurajezi legătura dintre membrii familei tale, atunci când lucrați împreună sau ciar atunci când vrei să încurajezi să existe o gândire de echipei. De exemplu atunci când copilul obține o notă mare la școală sau atunci când terminați un puzzle împreună. Pot fi și momente de genul în care tatăl nu se simte bine, așa că cineva din famile trebuie să îi preia atribuțiile în casă. 

Tu cum încurajezi spiritul de echipă în familia ta?